Inveztor
vrijdag 3 september 2010 - 22:02 




columnisten
Michael KralandDiederik SchmullThijs Klein TankPeter VermeulenMarc FiorentinoNostromoJitschak NagerSerge FarraMartin Crum


Edward Loef
Edward Loef

De beurscrash van 1987 bracht Edward Loef tot technische analyse en mechanische handelsmodellen.

Vul uw email in en ontvang alle artikelen van Edward Loef automatisch in uw inbox:


RSS

kalender
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

andere bijdragen van 9 feb
>Geen ommekeer
>Tussen Baklava en Bratwurst
>Curve Smurf
>Beste belegging in kwart eeuw


column
AEX: the fish market

Na ‘The Bear Market’ van 2008 en ‘The Bull Market’ van 2009 kunnen we onze borst nat maken voor ‘The Fish Market’. Dit is een marktomgeving waarin beleggers worden gemarteld met het fenomeen waterboarding (= schijn-verdrinking).

fishmarket


Klik om te vergroten

Gerekend vanaf de recente top op 345,56 naar de intraday bodem gisteren op 311,53 zijn er gisteren 21 (Fibonacci-)handelsdagen verstreken. In deze periode verloor de AEX 10,14% van haar beurswaarde. Deze daling rijmt heel aardig met de eerste snoekduik onder water van
-11,6% in het voorjaar van 2004.


Klik voor groter formaat

Klik om te vergroten 

Trouwe lezers van deze technische analyse publicatie weten dat al ruim twee jaar lang de vergelijking wordt gemaakt met het koersverloop van zes jaar daarvoor. In grote lijnen fungeert de geschiedenis prima als gids voor de toekomstige beweging.

Gewapend met deze kennis ligt een technisch herstel om de hoek. Net als na de eerste ‘waterboarding’ begin 2004 reikt een pullback vermoedelijk niet meer tot nieuwe hoogtepunten. De afgebeelde grafiek uit 2004 geldt tot nadere berichtgeving als blauwdruk voor de rest van dit jaar.
 

Edward Loef
Technical Analyst
Theodoor Gilissen Bankiers NV



Edward Loef is Technical Analyst van Theodoor Gilissen Bankiers. Hij neemt zelf geen posities in op de AEX. Op deze publicatie is de disclaimer inzake publicaties van Theodoor Gilissen Bankiers N.V. van toepassing. De hier opgenomen informatie betreft geen aanbeveling of advies en kan afwijken van of niet consistent zijn met de research adviezen op basis van fundamentele analyse. Voor de volledige tekst van de disclaimer verwijzen wij u naar http://www.gilissen.nl.
 




Edward Loef
09 feb 2010 - 09:45 | Reageer | Print

reacties
re: AEX: the fish market
schreef: Trouwe lezers van deze technische analyse publicatie weten
dat al ruim twee jaar lang de vergelijking wordt gemaakt met het
koersverloop van zes jaar daarvoor. In grote lijnen fungeert de geschiedenis
prima als gids voor de toekomstige beweging.
Gewapend met deze kennis ligt een technisch herstel om de hoek. Net als na
de eerste ‘waterboarding’ begin 2004 reikt een pullback vermoedelijk niet
meer tot nieuwe hoogtepunten. De afgebeelde grafiek uit 2004 geldt tot
nadere berichtgeving als blauwdruk voor de rest van dit jaar.  

En waar is deze analyse op gebaseerd...??

Whisful thinking..??

Waarom zou de grafiek van 2004 zich gaan herhalen met precies dezelfde
stijgingen en dalingen..??

Omdat het begin hetzelfde is, hoeft de rest van de grafiek toch niet
hetzelfde te zijn.

Precies | 09 feb 2010 - 12:00 | Reageer op Precies


re: AEX: the fish market
@: zo kom je al snel op visserslatijn of misschien wel grieks..
Jan Wandelaar | 09 feb 2010 - 12:00 | Reageer op Jan Wandelaar


re: AEX: the fish market
leuke cartoon, dat wel.
chiel | 09 feb 2010 - 12:18 | Reageer op chiel


re: AEX: the fish market

prachtige deze analyse...zegt veel over TA.

@ ago_ego: kopen of verkopen? roept u maar.....

HW | 09 feb 2010 - 12:32 | Reageer op HW


re: AEX: the fish market
HW schreef: prachtige deze analyse...zegt veel over TA.
Zegt
helemaal niks over TA, het is zelfs geen TA. Dit is columnvulling wat
makkelijk wegleest en wat door figuren als Rob Koenders wordt gebruikt bij
het maken van beleggingsbeslissingen.

Loef beheert zijn geld (privé of zakelijk) echt niet op de manier die hij
in deze dagelijkse columns beschrijft. Zie dit toch gewoon als vermaak ipv
iedere dag maar weer te kijken of "een voorspelling" uitkomt en
Loef af te kraken.

Ten eerste maakt TA geen voorspellingen, maar waarschijnlijkheidsanalyses:
Als dit => dan dat, ten tweede is dit niet het beste wat TA te bieden
heeft. Als jullie het allemaal onzin vinden, lees het dan gewoon niet en doe
al helemaal geen moeite om te reageren.

Criticaster | 09 feb 2010 - 12:44 | Reageer op Criticaster


re: AEX: the fish market
Criticaster schreef: ls jullie het allemaal onzin vinden, lees het
dan gewoon niet en doe
al helemaal geen moeite om te reageren.

Je zegt zelf dat dit geen TA is, dus blijkbaar zijn we het eens dat het
bovenstaande nergens op gebaseerd is.

Precies | 09 feb 2010 - 13:13 | Reageer op Precies


re: AEX: the fish market
Precies schreef: Je zegt zelf dat dit geen TA is, dus blijkbaar zijn
we het eens dat het
bovenstaande nergens op gebaseerd is.
Klopt, complete
ONZIN!!!!!!!!!

;)

Criticaster | 09 feb 2010 - 13:20 | Reageer op Criticaster


re: AEX: the fish market
Loef schreef: Na ‘The Bear Market’ van 2008 en ‘The Bull Market’ van
2009 kunnen we onze borst nat maken voor ‘The Fish Market’

Past goed bij de Hamer-Hi die Thijs afgelopen vrijdag signaleerde.

tweetie | 09 feb 2010 - 13:48 | Reageer op tweetie


re: AEX: the fish market
@


Waar zijn de viswijven...???

Precies | 09 feb 2010 - 14:00 | Reageer op Precies


re: AEX: the fish market
Criticaster schreef: Ten eerste maakt TA geen voorspellingen, maar
waarschijnlijkheidsanalyses:


Dat is precies hetzelfde.

Precies | 09 feb 2010 - 14:19 | Reageer op Precies


re: AEX: the fish market
Precies schreef: Dat is precies hetzelfde.
Niet helemaal.
Voorspellingen zijn meestal 1 kant op => bijvoorbeeld, "Vanaf dit
punt kan exploratieaandeel XYZ alleen maar omhoog want het is
spotgoedkoop".

TA zegt bijvoorbeeld: "We staan nu op 318 in AEX, we zijn oversold dus
het meest waarschijnlijke is een korte termijn opleving binnen de
neerwaartse trend. Let op, als we echter door 311 heen breken gaan we volle
kracht omlaag en als we door 324 heen breken dienen short posities te worden
afgebroken".

Eerst wordt gezocht naar een signaal/bevestiging, daarna wordt een richting
bepaald. En op ieder punt in de tijd is het niet duidelijk of het signaal
omhoog of omlaag gaat aangeven. Hierdoor mis je het begin van iedere rally
omhoog/omlaag en stap je te laat uit. Maar toch kan dit winstgevend zijn.


Criticaster | 09 feb 2010 - 14:36 | Reageer op Criticaster


re: AEX: the fish market
Criticaster schreef: Eerst wordt gezocht naar een
signaal/bevestiging, daarna wordt een richting
bepaald. En op ieder punt in de tijd is het niet duidelijk of het signaal
omhoog of omlaag gaat aangeven. Hierdoor mis je het begin van iedere rally
omhoog/omlaag en stap je te laat uit. Maar toch kan dit winstgevend zijn.


voor goldman sachs...is het winstgevend.

iedereen kijkt naar de zelfde lijntjes,makkelijker kan je het die boys van
GS niet maken

Jan Wandelaar | 09 feb 2010 - 14:42 | Reageer op Jan Wandelaar


re: AEX: the fish market
Jan Wandelaar schreef: voor goldman sachs...is het winstgev

Je denkt toch zeker niet dat GS naar die lijntjes kijkt?

Die kijken gewoon naar de posities van hun klanten, wat hun long- en
shortposities zijn, wat hun openstaande orders zijn, stoplosses etc.

Met zoveel extra info hoef je je over TA niet druk te maken.

tweetie | 09 feb 2010 - 15:51 | Reageer op tweetie


re: AEX: the fish market
Criticaster schreef: Zegt
helemaal niks over TA, het is zelfs geen TA. Dit is columnvulling wat
makkelijk wegleest en wat door figuren als Rob Koenders wordt gebruikt bij
het maken van beleggingsbeslissingen.

Loef beheert zijn geld (privé of zakelijk) echt niet op de manier die hij
in deze dagelijkse columns beschrijft. Zie dit toch gewoon als vermaak ipv
iedere dag maar weer te kijken of "een voorspelling" uitkomt en
Loef af te kraken.

Ten eerste maakt TA geen voorspellingen, maar waarschijnlijkheidsanalyses:
Als dit => dan dat, ten tweede is dit niet het beste wat TA te bieden
heeft. Als jullie het allemaal onzin vinden, lees het dan gewoon niet en
doe
al helemaal geen moeite om te reageren.

Aha dus jij beweert dat Loef beter in huis heeft dan wat hij hier
publiceert? Dat zou betekenen dat zijn werkgever dus een inferieur
nieuwsbriefje onder professionals verspreid. Wel toevallig dat zijn Bulls,
Bears & Shares (zul je wel kennen toch als criticaster?) erg veel
overeenkomsten vertoont met wat hier wordt gepubliceerd.

Kijken of een voorspelling uitkomt ben ik mee gestopt, ik bekijk
tegenwoordig of de waarschijnlijkheidsanalyses van deze man uitkomen.

Kleingeestige post, 3,2,1 contact, whoehahahaha

HW | 09 feb 2010 - 16:19 | Reageer op HW


re: AEX: the fish market
tweetie schreef: Die kijken gewoon naar de posities van hun klanten,
wat hun long- en
shortposities zijn, wat hun openstaande orders zijn, stoplosses etc.


toch is het toch ook leuk om te weten wat de TA er gaat doen en daar op in
te spelen met flinke bedragen.

steunen of weerstanden, koop of verkoop signalen worden gemaakt en gebroken
door de boys van GS.

je klanten plunderen???
gaat niet lang goed.

Jan Wandelaar | 09 feb 2010 - 16:24 | Reageer op Jan Wandelaar


re: AEX: the fish market
HW schreef: Aha dus jij beweert dat Loef beter in huis heeft dan wat
hij hier
publiceert? Dat zou betekenen dat zijn werkgever dus een inferieur
nieuwsbriefje onder professionals verspreid. Wel toevallig dat zijn Bulls,
Bears & Shares (zul je wel kennen toch als criticaster?) erg veel
overeenkomsten vertoont met wat hier wordt gepubliceerd.

Kijken of een voorspelling uitkomt ben ik mee gestopt, ik bekijk
tegenwoordig of de waarschijnlijkheidsanalyses van deze man uitkomen.

Kleingeestige post, 3,2,1 contact, whoehahahaha
Nee, ken ik niet
eigenlijk :)

Mag hopen dat de column van vandaag iig niet naar klanten is verstuurd.....
Normaal zijn de stukjes best ok hoor, maar het is erg verwarrend dat er
iedere dag een andere indicator wordt gebruikt. Het eerste wat ik zou doen
om het "verzendbaar" te maken zou zijn om alle indicatoren iedere
dag weer te geven met bijbehorende signalen/trades/resultaten van de
afgelopen 1-3 jaar.

Snap best dat dat op deze plaats niet gebeurd, maar dat maakt het een
onduidelijk geheel waar je niet veel mee kunt qua trading. Michael Ahrens op
dft.nl gebruikt iig wel iedere dinsdag/vrijdag dezelfde methode.

Criticaster | 09 feb 2010 - 17:22 | Reageer op Criticaster


re: AEX: the fish market
@Criticaster:

Ik denk dat we het volledig eens zijn. Ik ben een groot voorstander van
enige consistentie als het gaat om indicatoren. De manier waarop Loef (hier)
te werk gaat komt op mij zeer verwarrend over. GJN of Ahrens kennen een
andere, in mijn ogen beter te volgen, manier van werken.

daarom reageer ik erop....in de hoop dat het verandert.

HW | 09 feb 2010 - 18:30 | Reageer op HW


re: AEX: the fish market
@Criticaster:

Ik denk dat we het volledig eens zijn. Ik ben een groot voorstander van
enige consistentie als het gaat om indicatoren. De manier waarop Loef (hier)
te werk gaat komt op mij zeer verwarrend over. GJN of Ahrens kennen een
andere, in mijn ogen beter te volgen, manier van werken.

daarom reageer ik erop....in de hoop dat het verandert.

HW | 09 feb 2010 - 18:30 | Reageer op HW


re: AEX: the fish market
HW schreef: Ik denk dat we het volledig eens zijn. Ik ben een groot
voorstander van
enige consistentie als het gaat om indicatoren. De manier waarop Loef
(hier)
te werk gaat komt op mij zeer verwarrend over. GJN of Ahrens kennen een
andere, in mijn ogen beter te volgen, manier van werken.

daarom reageer ik erop....in de hoop dat het verandert.
Yep, volgens
mij leest Loef het alleen niet :)

Criticaster | 09 feb 2010 - 22:05 | Reageer op Criticaster







recente bijdragen van Edward Loef
>AEX: kans op flinke daling
>AEX: vergelijking met 2004 II
>AEX: vergelijking met 2004
>AEX: risico op een sell-off
>AEX: gat opvullen
>AEX: technisch herstel
>AEX: dalingsgolf
>AEX: koesteren van kapitaal
>AEX: op zijn best zijwaarts
>AEX: verkoophaast neemt toe