Inveztor
vrijdag 30 juli 2010 - 8:17 




Weblog: Michael Kraland

Weblogs / Michael Kraland / Griekenland 10 jaar: veel vraag


Over Michael Kraland

Om tot zijn picks te komen zoekt stockpicker Michael Kraland naar de fun in fundamenteel en de list achter analist.

Vul uw email in en ontvang alle artikelen van Michael Kraland automatisch in uw inbox:


Columns Michael KralandTrilly en de Baselboys
Hoe zeg je eigenlijk "fucked" in het Grieks?
Financiële Spaghetti en Big Brother


Griekenland 10 jaar: veel vraag

Er blijkt opeens 11 miljard vraag te zijn naar de Griekse lening. Misschien dus toch een interessante korte termijn trade.
Voor particulieren is zo'n inschrijving kostenloos, uw bank krijgt een provisie uit de pot.
Daarna wel weer goed naar Griekenland kijken want ook al lijkt dit een laag risico, dat moet nog blijken.
 

Update 13:00 uur: boeken zijn gesloten. De beoogde omvang van de lening is € 5 miljard.



wij schrijven in.


Michael Kraland
04 mrt 2010 - 12:27 | Reageer | Print

Reactiesre: Griekenland 10 jaar: veel vraag
schreef: wij schrijven in.
Michael Kraland 04 mrt 2010 - 12:27 |

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
donderdag 4 maart 2010 - 11:01
Griekenland krijgt tien jaar, kanarie leeft nog
De Griekse staatslening is uit, Goldman zit niet in het syndicaat, Morgan
Stanley ook niet, gek toch.
Het is een 10 jaars lening met een coupon geschat op 6,35% en een spread
van 310 bp over bunds.
Goed, wat nu? Meedoen? Niet meedoen?
Wij doen niet mee.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ongelooflijk....!!!

En wat is er veranderd in 1,5 uur....????

Helemaal niks.

En dat allemaal voor een luizige 3% extra rente.

Precies | 04 mrt 2010 - 13:01 | Reageer op Precies


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
schreef: Er blijkt opeens 11 miljard vraag te zijn naar de Griekse
lening. Misschien dus toch een interessante korte termijn trade. Voor
particulieren is zo'n inschrijving kostenloos, uw bank krijgt een provisie
uit de pot.


'Majoreren', heet zoiets, iedereen denkt blijkbaar dat ie een paar procent
winst kan maken door de oblies direct na de inschrijving te verkopen.

Precies | 04 mrt 2010 - 13:28 | Reageer op Precies


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Precies schreef: 'Majoreren', heet zoiets, iedereen denkt blijkbaar
dat ie een paar procent
winst kan maken door de oblies direct na de inschrijving te
verkopen
Klopt, en dan dondert de prijs weer in elkaar (en gaat de
vereiste yield op een eventuele nieuwe emissie weer omhoog).

Uitstel van executie.

Criticaster | 04 mrt 2010 - 13:38 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
MCK schreef: wij schrijven in.
Wat een mop. Rastapopoulos
heeft weer een poets gebakken en lacht zich wezenloos !

SijmenR | 04 mrt 2010 - 14:32 | Reageer op SijmenR


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@: Weet iemand waar Edward Loef is gebleven?
tinus | 04 mrt 2010 - 15:55 | Reageer op tinus


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@tinus:
Zie:
http://www.inveztor.nl/pagina...

Kees Dekker | 04 mrt 2010 - 16:19 | Reageer op Kees Dekker


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@Criticaster:
Het hangt er natuurlijk van af of er een IMF ingreep komt of niet, maar
meer nog, of de Grieken bereid zijn te bezuinigen.
Iedereen gaat er van uit dat als de regering iets zegt het ook gebeurt,
maar dat is in het verleden zelden het geval gebleken.
Ierland heeft een heel andere mentaliteit dan Griekenland, misschien zie ik
dat wel verkeerd, maar misschien zien de meerderheid van de spelers het
fout. Of juist goed, we merken het wel.

Michael Kraland | 04 mrt 2010 - 16:53 | Reageer op Michael Kraland


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Michael Kraland schreef: Het hangt er natuurlijk van af of er een IMF
ingreep komt of niet, maar
meer nog, of de Grieken bereid zijn te bezuinigen.
Iedereen gaat er van uit dat als de regering iets zegt het ook gebeurt,
maar dat is in het verleden zelden het geval gebleken.
Ierland heeft een heel andere mentaliteit dan Griekenland, misschien zie
ik
dat wel verkeerd, maar misschien zien de meerderheid van de spelers het
fout. Of juist goed, we merken het wel.
Yep, niemand weet het zeker.
Kan me alleen niet voorstellen dat een land dat al generaties lang gewend is
om geen/weinig belasting te betalen en waar een stevige dosis
fraude/corruptie normaal is, zomaar opeens een omschakeling kan maken.
Verder is het leuk dat ze snijden in kosten en meer belasting op willen
halen, maar beiden hebben weer een negatief (multiplier?) effect op
diezelfde inkomsten. We zullen het zien idd.

Criticaster | 04 mrt 2010 - 17:16 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: We zullen het zien idd.

Inderdaad. Mijn inschatting is dat het op den duur misgaat en dat iedereen
te optimistisch is.

De Grieken staan volgens mij niet te trappelen om te bezuinigen. Maar zelfs
als dat wel zo was, dan nog loopt het waarschijnlijk mis doordat het land
dan in een zware recessie terechtkomt door alle bezuinigingen.

Maar bijna iedereen, en dan vooral de Engelstaligen, gaat uit van een bail
out. Alle banken tot nu toe zijn gered, behalve die ene, en daarom durven we
geen bank meer onder te laten gaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat we ook
alle landen zullen gaan redden. Ik denk dat Duitsland er geen geld aan uit
KAN geven, omdat het politiek onmogelijk is.

tweetie | 04 mrt 2010 - 18:29 | Reageer op tweetie


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
tweetie schreef: Maar dat wil nog niet zeggen dat we ook
alle landen zullen gaan redden. Ik denk dat Duitsland er geen geld aan uit
KAN geven, omdat het politiek onmogelijk is.
Dat is bij Griekenland
inderdaad, maar voor grotere landen is redding uberhaupt onmogelijk.
US/UK/Japan/Italie/Spanje staan er niet veel beter voor dan Griekenland
misschien zelfs slechter. Als bij deze landen de vrees in de markt komt dat
ze hun nieuw uit te geven leningen niet meer terug gaan betalen, is er niks
meer aan te doen.

Criticaster | 04 mrt 2010 - 20:42 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: US/UK/Japan/Italie/Spanje staan er niet veel
beter voor dan Griekenland
misschien zelfs slechter. Als bij deze landen de vrees in de markt komt
dat
ze hun nieuw uit te geven leningen niet meer terug gaan betalen, is er
niks
meer aan te doen.

Nog nooit van centrale banken en hun geldpersen gehoord zeker ? Quantitive
Easing ? Staatsobligaties als onderpand voor verse cash bij de ECB ?
Allemaal onbekend neem ik aan. In dat geval: welkom in de wereld van het
fiat-geld !

zilvervloot | 04 mrt 2010 - 20:47 | Reageer op zilvervloot


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
tweetie schreef: Alle banken tot nu toe zijn gered, behalve die
ene

In de laatste 2 jaar meer dan 200 VS banken failliet (waarvan het laatste
1/2 jaar ca. 100) , Ijslandse Banken failliet, DSB failliet. 702 op de
probleemlijst van de FDIC, 3000 banken die niet meer aan de kapitaaleisen
voldoen bij verdere verslechtering. etc etc

jfkr | 04 mrt 2010 - 21:13 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: Dat is bij Griekenland
inderdaad, maar voor grotere landen is redding uberhaupt onmogelijk.
US/UK/Japan/Italie/Spanje staan er niet veel beter voor dan Griekenland
misschien zelfs slechter. Als bij deze landen de vrees in de markt komt
dat
ze hun nieuw uit te geven leningen niet meer terug gaan betalen, is er
niks
meer aan te doen.

'' You ain't seen nothing yet ''.

Bijgaand uitstekend artikel over de echte dreigende financiele ramp:
Vergrijzing.

De VS, UK, NL (als enige Euro-land!!) en CH hebben - redelijke - goede
pensioenreserves.
Duitsland ontbreekt in dit lijstje! en is een van de snelst vergrijzende
landen in de EU.

Het IMF heeft berekend dat de kredietcrisis de BBP van de G20-landen
gemiddeld met maar 28 % 'raakt', maar de vergrijzing met maar liefst 409 %!

Na het Euro probleem met alle hoge schuld-EU-landen door de kredietcrisis
de komende tijd zal de focus daarna die kant op gaan denk ik.

citaat:
''Ook Zwitserland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben
gespaard voor pensioenreserves en zijn net als Nederland een uitzondering.
De pijn in deze landen is relatief klein omdat de meeste mensen naast een
ouderdomsuitkering van de staat ook nog een aanvulling krijgen van een
privaat pensioenfonds''

http://www.fd.nl/artike...  

jfkr | 04 mrt 2010 - 21:27 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@jfkr:

tja,en waar brengen onze pensioenfonds ze geld heen?

paulson | 04 mrt 2010 - 21:50 | Reageer op paulson


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
zilvervloot schreef: Nog nooit van centrale banken en hun geldpersen
gehoord zeker ? Quantitive
Easing ? Staatsobligaties als onderpand voor verse cash bij de ECB ?
Allemaal onbekend neem ik aan. In dat geval: welkom in de wereld van het
fiat-geld !
Uiteraard niet onbekend, alleen is dat trucje nu wel
klaar. Er is geen land meer dat QE nog aan het uitbreiden is. Wereldwijd
worden de meeste van die programma's zelfs al stukje bij beetje
stopgezet/teruggedraaid. In sommige landen (Australie) worden zelfs centrale
bank rentes weer verhoogd.

Criticaster | 04 mrt 2010 - 22:17 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: Uiteraard niet onbekend, alleen is dat trucje nu
wel
klaar. Er is geen land meer dat QE nog aan het uitbreiden is. Wereldwijd
worden de meeste van die programma's zelfs al stukje bij beetje
stopgezet/teruggedraaid. In sommige landen (Australie) worden zelfs
centrale
bank rentes weer verhoogd.

Dat terugdraaien valt reuze mee. Zijn er concrete cijfers ? Nee, want de
quantitive easing gebeurt op een ondoorzichtige wijze. Maar het is voor
banken gewoon mogelijk cash te krijgen voor hun europese staatsobligaties.
Dat is nieuw geld in ruil voor Griekse drek op de balans van de ECB.
Boekhoudkundig heet het geen quantitive easing, het heeft vast een mooiere
naam dan de volksverlakkerij die het feitelijk is.

Zodra er een probleem met de staatsobligaties ontstaat, dan is het reuze
makkelijk om de geldpers weer wat harder te laten lopen. En dat is zo
makkelijk omdat de overheden inmiddels nogal wat belangen dus invloed in het
financiele stelsel hebben. Daarnaast werken centrale banken in de praktijk
graag mee aan quantitive easing, ondanks wat praatjes over monetaire
verkrapping voor het plebs.

Het lijkt erop, dat er in de komende jaren forse begrotingstekorten zullen
zijn in de westerse landen. Dat soort socialisme is alleen maar
financierbaar met de geldpers. Er komen namelijk zoveel uitgaven, dat het
voor belastingbetalers niet meer op te brengen is. Mogelijk via innovatieve
omwegen, maar ik ben er van overtuigd dat dit zal gebeuren. Want het stemvee
geniet van de nationalisatie van banken en van de geur van gratis geld. Er
is wereldwijd nauwelijks protest tegen het aanzetten van de geldpers. You
ain't seen nothing yet.

zilvervloot | 04 mrt 2010 - 22:54 | Reageer op zilvervloot


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
zilvervloot schreef: Er
is wereldwijd nauwelijks protest tegen het aanzetten van de
geldpers

Mw. Merkel heeft publiek de UK en VS bekritiseerd mbt QE.
En ook de ECB daarop aangesproken.

jfkr | 04 mrt 2010 - 23:03 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
jfkr schreef: Mw. Merkel heeft publiek de UK en VS bekritiseerd mbt
QE.
En ook de ECB daarop aangesproken.

Een mooi voorbeeld van de praatjes over monetaire
verkrapping voor het plebs. Verandert er iets concreets ?

zilvervloot | 04 mrt 2010 - 23:05 | Reageer op zilvervloot


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Beste Criticaster,

Criticaster schreef: US/UK/Japan/Italie/Spanje staan er niet veel
beter voor dan Griekenland misschien zelfs slechter.

Staat Nederland er beter voor dan het beste land uit jouw rijtje ?

groet, Kondratieff

kondratieff | 04 mrt 2010 - 23:44 | Reageer op kondratieff


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
kondratieff schreef: Staat Nederland er beter voor dan het beste land
uit jouw rijtje ?

De VS, UK, NL (als enige Euro-land!!) en CH hebben - redelijke - goede
pensioenreserves.
Duitsland ontbreekt in dit lijstje! en is een van de snelst vergrijzende
landen in de EU.

Het IMF heeft berekend dat de kredietcrisis de BBP van de G20-landen
gemiddeld met maar 28 % 'raakt', maar de vergrijzing met maar liefst 409 %!

jfkr | 05 mrt 2010 - 09:28 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
kondratieff schreef: Staat Nederland er beter voor dan het beste land
uit jouw rijtje ?
op papier wel natuurlijk. eenoog als koning in het
land der blinden.

chiel | 05 mrt 2010 - 09:46 | Reageer op chiel


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
kondratieff schreef: Staat Nederland er beter voor dan het beste land
uit jouw rijtje ?

groet, Kondratieff
Ja, wat cijfertjes =>

http://www.investorsinsight.com/blogs/...  

Criticaster | 05 mrt 2010 - 10:30 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Beste Chiel & Criticaster,

Chiel schreef, op papier wel &
Criticaster schreef: Ja, wat cijfertjes =>

De huidige cijfertjes zeggen het ene.

Tegelijkertijd: ervaring leert dat Nederland (met z'n open economie) het
relatief slecht doet in tijden van echte crisis (weinig handel en gebrekkig
transport) --> jaren 30, 1944-1945.

groet, Kondratieff

kondratieff | 05 mrt 2010 - 11:37 | Reageer op kondratieff


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
jfkr schreef: Bijgaand uitstekend artikel over de echte dreigende
financiele ramp:
Vergrijzing.

Inderdaad buitengewoon artikel waarvoor dank.
http://www.fd.nl/artike...  

ago_ego | 05 mrt 2010 - 18:59 | Reageer op ago_ego


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
kondratieff schreef:
ervaring leert dat Nederland (met z'n open economie) het relatief slecht
doet in tijden van echte crisis (weinig handel en gebrekkig transport)
--> jaren 30, 1944-1945.

De constatering klopt denk ik wel, maar de voorbeelden zijn wel heel
ongelukkig.

In de jaren '30 had Nederland het naar verhouding erg zwaar te verduren
doordat het veel te lang bleef vasthouden aan de gouden standaard en deze
pas in 1936 als laatste land ter wereld losliet. En 1944-45, tja...



tweetie | 05 mrt 2010 - 21:12 | Reageer op tweetie


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@ago_ego: vergrijzing is relatief snel voorbij. overbevolking is een veel
groter probleem op langere termijn.

chiel | 05 mrt 2010 - 22:40 | Reageer op chiel


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
tweetie schreef: In de jaren '30 had Nederland het naar verhouding
erg zwaar te verduren
doordat het veel te lang bleef vasthouden aan de gouden standaard en deze
pas in 1936 als laatste land ter wereld losliet. En 1944-45, tja...

1941 en 1942 waren economisch en qua beursklimaat ge-wel-di-ge
jaren. economie en beurs zijn maar beperkte grootheden om welbevinden te
meten lijkt me.

chiel | 05 mrt 2010 - 22:46 | Reageer op chiel


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
chiel schreef: overbevolking is een veel
groter probleem op langere termijn.

groter probleem op welk gebied? (milieu is duidelijk)
en wat is langere termijn?

vergrijzing wordt al heel snel een probleem

jfkr | 05 mrt 2010 - 23:24 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@jfkr: Vergrijzing is alleen een probleem omdat het systeem fout is. Als je
exponentiele groei NODIG hebt om gepensioneerden te kunnen betalen doe je
het gewoon fout. Per definitie zal er bij exponentiele groei een moment
komen waarop de Aarde te klein is, daar hoef je geen rocket scientist voor
te zijn.

Mischa | 06 mrt 2010 - 09:06 | Reageer op Mischa


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Mischa schreef: Als je
exponentiele groei NODIG hebt om gepensioneerden te kunnen betalen doe je
het gewoon fout

Als de mensen die voor hun pensioen sparen meer premie hadden betaald en nu
zouden betalen, is er geen grote groei benodigd.

De grote groei van de bevolking in het Westen is omgeslagen in krimp.

jfkr | 06 mrt 2010 - 18:40 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@jfkr: Kan ook, maar je kunt dus ook een groter deel van je leven werken,
maar dan wat rustiger aan.

De huidige hoeveelheid die je spaart voor je eigen pensioen is gewoon
gebaseerd op een exponentiele groei van de bevolking. En dat is een
piramidespel, niet vol te houden. We moeten naar een combinatie toe van meer
sparen en langer werken.

En als de bevolking krimpt (vind ikzelf geen probleem, ik vind het vrij vol
in NL en omgeving) dan moet je inderdaad dus NOG meer sparen en NOG langer
werken. Maar ja, meer sparen is best wel makkelijk voor ons, je moet gewoon
wat minder uitgeven. Langer werken moet gefaciliteerd worden, werk moet
aangepast worden aan de leeftijd van de werknemer.


Mischa | 07 mrt 2010 - 21:09 | Reageer op Mischa


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Mischa schreef: En als de bevolking krimpt (vind ikzelf geen
probleem, ik vind het vrij vol
in NL en omgeving) dan moet je inderdaad dus NOG meer sparen en NOG langer
werken.

De gevolgen van een krimp zijn niet mis, huizenmarkt bv.
Het begin daarvan kun je nu al zien aan de prijsontwikkeling bij de randen
van NL.

Hoe kun je economisch groeien als er veel minder mensen gaan werken? De
laatste decennia moesten we economisch groeien om voldoende werkgelegenheid
te ontwikkelen.
In de komende jaren om de schulden van de kredietcrisis te betalen en de
kosten van de vergrijzing. Oa. de zorgkosten zullen explosief groeien en een
groot deel van het BBP in beslag nemen.

jfkr | 07 mrt 2010 - 22:19 | Reageer op jfkr


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@jfkr: gelukkig hebben we geen werkgelegenheid probleem met vergrijzing,
toch? De essentie van vergrijzing is dat er te weinig werkenden zijn. Dat is
op zich goed voor de maatschappij.

En die economische groei die moet dan maar even de kast in, een paar
decennia. Het systeem moet anders. Meer gericht op nulgroei, duurzaamheid,
en zorg. Minder gericht op dure auto's kopen en verre vliegvakanties. Dan
komen we er prima uit, met zijn allen. Denk ik.

Mischa | 08 mrt 2010 - 09:44 | Reageer op Mischa


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
jfkr schreef: De gevolgen van een krimp zijn niet mis, huizenmarkt
bv.
Het begin daarvan kun je nu al zien aan de prijsontwikkeling bij de randen
van NL.

Ik hoorde onlangs een aantal verhalen over de situatie in Zwolle:

- woon-werk project zwaar overtekend
- eerste 'gewone' projecten (rijtjes huizen) weer begonnen; er wordt al
weer geheid
- makelaars worden verrast door hoge aantallen bezichtigingen.

Voor wat het waard is natuurlijk ... :-)

Groeten,

Mark

markh | 08 mrt 2010 - 11:07 | Reageer op markh


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
schreef: Update 13:00 uur: boeken zijn gesloten. De beoogde omvang
van de lening is € 5 miljard.
wij schrijven in.

Horen we nog hoe het afgelopen is..?

Toewijzing en openingskoers.??

Precies | 09 mrt 2010 - 16:26 | Reageer op Precies


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Precies schreef: Horen we nog hoe het afgelopen is..?

Toewijzing en openingskoers.??
Ook wel benieuwd naar. Bondje zelf is
inmiddels 1% hoger (rente benchmarkbond 13bp lager).

En joepiedepoepie Griekenland is "gered" (voor de komende maand).
Fantastisch plan => ALS jullie geld nodig hebben (alsof dat nog een vraag
is) en ALS jullie dat dan op willen halen in de markt en de markt is zo dom
om jullie daarvoor veel te willen laten betalen (uiteraard wil de markt 6-7%
vergoeding want Griekenland krijgt het begrotingstekort niet weggewerkt) dan
kunnen jullie ALS kan worden aangetoond dat de buizinigingsmaatregelen
werken (kan niet, want ze gaan niet werken) dat geld voor HETZELFDE tarief
uit een potje van de EU lenen mocht de markt jullie niet genoeg willen
lenen. Briljant.

Griekenland = dood, het is alleen weer even uitgesteld.

Criticaster | 16 mrt 2010 - 12:29 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@Criticaster:
http://www.telegraaf.nl/dft/go...  

Prima column. Gelukkig laten de 2e kamerleden zich wat minder makkelijk een
rampenverhaal aankletsen dan sukkeltje J.K. De Jager

Criticaster | 18 mrt 2010 - 13:41 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
@Criticaster:
http://www.fd.nl/artike...  

En nog een fantastisch artikel, dag Griekenland.

Criticaster | 18 mrt 2010 - 14:31 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: En joepiedepoepie Griekenland is
"gered" (voor de komende maand).

Nog niet eens voor twee dagen, dus, nu Duitsland z'n poot stijfhoudt.

tweetie | 18 mrt 2010 - 16:01 | Reageer op tweetie


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
tweetie schreef: Nog niet eens voor twee dagen, dus, nu Duitsland z'n
poot stijfhoudt.
Nee, gelukkig denkt er nog iemand zelf na. Had niet
meer verwacht dat Merkel (terecht) dwars ging liggen.

Criticaster | 18 mrt 2010 - 16:22 | Reageer op Criticaster


re: Griekenland 10 jaar: veel vraag
Criticaster schreef: Ook wel benieuwd naar. Bondje zelf is
inmiddels 1% hoger (rente benchmarkbond 13bp lager).
En nu weer 1%
lager en de rente 11bp hoger dan de startwaarde, 6,41% vs 6,30%.

Criticaster | 19 mrt 2010 - 10:30 | Reageer op Criticaster