Inveztor
vrijdag 3 september 2010 - 21:36 




columnisten
Michael KralandDiederik SchmullThijs Klein TankPeter VermeulenMarc FiorentinoNostromoJitschak NagerSerge FarraMartin Crum


Edward Loef
Edward Loef

De beurscrash van 1987 bracht Edward Loef tot technische analyse en mechanische handelsmodellen.

Vul uw email in en ontvang alle artikelen van Edward Loef automatisch in uw inbox:


RSS

kalender

andere bijdragen van 6 feb
>Feiten en fictie
>Belofte maakt schuld
>Robin Hood
>Nieuwe Dag woensdag 6 februari 2008


column
Buy the dips…waarom? II
Het antwoord op deze vraag is makkelijker te geven, dan het afgeven van een garantie op succes.

Vorige week werd met respect voor de dalende trend dit jaar nog rekening gehouden met het sluiten van het koershiaat rond 427. Afgelopen vrijdag werd de dalende weerstandlijn opwaarts omgebogen, wat een verandering impliceert van de richting van de trend. Na een koersuitbraak volgt vaak een pullback (naar minimaal het uitbraakniveau). De voormalige weerstandlijn fungeert doorgaans dan als springplank voor hogere niveaus.

Klik voor vergroten AEX-grafiek

Klik voor groter formaat



Conclusie:
Op 31 januari luidde de conclusie dat market timers naar verwachting tussen index-standen 427 en 413 kunnen profiteren via een buy the dips-tactiek. Dit met het oog op een verwacht koersherstel naar 480 – 500 in de komende weken/maanden. Zodra de gap rond 427 gesloten is, wordt aan alle eisen voldaan voor een grote sprong naar boven. Dat intraday een neerwaartse uitschieter naar 415 mogelijk is doet hier niets aan af. 

Edward Loef
Technical Analyst
Theodoor Gilissen Bankiers NV


Edward Loef is Technical Analyst van Theodoor Gilissen Bankiers. Hij neemt zelf geen posities in op de AEX. Op deze publicatie is de disclaimer inzake publicaties van Theodoor Gilissen Bankiers N.V. van toepassing. De hier opgenomen informatie betreft geen aanbeveling of advies en kan afwijken van of niet consistent zijn met de research adviezen op basis van fundamentele analyse. Voor de volledige tekst van de disclaimer verwijzen wij u naar http://www.gilissen.nl.


Edward Loef
06 feb 2008 - 08:45 | Reageer | Print

reacties
re: Buy the dips…waarom? II
@: shorts closed @ 432
shorts weer open @ 437

krisrox | 06 feb 2008 - 09:42 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox: shorts uitgebreid op 439, stoploss op 440.5
krisrox | 06 feb 2008 - 09:53 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
Ik moet zeggen dat inderdaad zeggen dat het koersverloop van de AEX
vanmorgen positief stemt , in aanmerking nemende wat er gisteren in de USA
gebeurde met de koersen.

Ik kan het alleen eigenlijk niet geloven. Zeer slechte cijfers over banen
en service sector in de USA betekenen dat we in de USA al in een recessie
beland zijn. Met de afstand tot de oude koerstoppen van vorig jaar kan dat
m.i. nog niet in de koersen verdisconteerd zijn.

tweetie | 06 feb 2008 - 10:18 | Reageer op tweetie


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox: onder het motto "geen risico's"... Helft shorts weer
verkocht op 436.8

krisrox | 06 feb 2008 - 10:18 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
tweetie schreef: Ik kan het alleen eigenlijk niet geloven. Zeer
slechte cijfers over banen
en service sector in de USA betekenen dat we in de USA al in een recessie
beland zijn.

Ja, geheel mee eens.

VS wil er nog niet aan maar zal moeten gezien de macrocijfers. Recessie is
nog niet ingeprijsd. Fase C volgens Elliott krijgt nog een staartje m.i. tot
390 evt. verder.

Jofel | 06 feb 2008 - 11:41 | Reageer op Jofel


re: Buy the dips…waarom? II
@Jofel:
@Tweetie:
Ik kan jullie goed volgen, maar een scenario waar ik sterk rekening mee hou
is: Recessie komt eraan, is er waarschijnlijk al, zie cijfers gisteren.
Betekent wel dat als US al in recessie ZIT, scenario LOEF opportuun gaat
worden, want als er iemand vooruit kan kijken zijn het wel de Amerikanen.
Europeanen zijn wat meer geneigd achterom te kijken. Deels terecht, want
recessie in US nú, betekent recessie in EU later dit jaar/2009.
Al een poosje handel ik meer long dan short, behalve gisteren, toen te
vroeg shorts gesloten en vlak voor slot long gegaan. Wel vanochtend direct
bij opening sterk uitgebreid tussen 431 en 432 (zie
http://www.inveztor.nl/pagina... )

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 12:58 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Winst even vastgeklikt op 439.
Futures US liepen wat op, AEX niet.
Niet short gegaan, handel even alleen long (zie hierboven)
Wacht even volgende gelegenheid af.

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 13:18 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
die gap zit er inderdaad nog steeds, maar als we onder de 430 gaan, denk ik
niet dat de daling stopt bij 427...

430 oogt voor mij echt als draaipunt op dit moment. (al 4x op gebodemd!)

| 06 feb 2008 - 13:31 | Reageer op


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:

Interessante observaties. Ik houd nog steeds rekening met een sterke daling
US...

1) Ze hebben er nog 1 tegoed
2) Macro-cijfers die recessie aanduiden lijken verre van ingecalculeerd
(zie gisteren, straks weer een?)
3) MBIA/Ambac ontknoping
4) Bernanke kan niet eeuwig met renteverlagingen strooien

Zodra die komt (met de AEX naar verwachting ergens tussen 410 en 430) ga ik
onmiddellijk long.

krisrox | 06 feb 2008 - 13:45 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc: zou best kunnen dat de VS al in recessie zit. Ik verwacht dat ze
er voorlopig niet uitkomen gezien de complexiteit en impact van de
problemen. Ik merk dat de cijfers van de afgelopen kwartalen, maar ook de
verwachtingen van bedrijven duidelijk minder aan het worden zijn. De macro’s
lopen ook duidelijk terug. Lichtpuntjes zijn er volgens mij niet en kan mij
daarom ook niet voorstellen dat de ami’s er vanuit gaan dat het einde van
recessie nabij is. Enige daling van de beurzen in VS is niet geweest terwijl
een lichte recessie normaal gesproken, voor of tijdens, een daling van
minstens 20% teweeg brengt. Niks van gezien. Geloof meer in het scenario van
teveel optimisme bij de ami’s en dat zij denken dat de ellende bij de banken
en huizen ophoudt en de daling vooruit schuiven.

Jofel | 06 feb 2008 - 13:53 | Reageer op Jofel


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox:

Al mijn posities gesloten op 436.8. Wacht even op cijfers US.

krisrox | 06 feb 2008 - 14:23 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox:
Mooi, K.!
Zelf net na cijfers kleine short op 439,5 voor naar de 437

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 14:38 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Shorts gesloten op 436,5 + long
(US rond low van gisteren)

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 15:38 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Longs eruit op 438,6
Wacht even af

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 15:57 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:

Goed gezien!! Ik ga nu weer short, de toppen worden lager...

krisrox | 06 feb 2008 - 15:58 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox:
Kijk je uit?
US wil nog iets verder herstellen, denk ik.
'k Ga liever wat lager weer long.

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 16:04 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Long op 437,6 (zolang dow boven 12.300 blijft)

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 16:28 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:

Net met mini-winst er weer uit, toen de BKX opeens als een dolle omhoog
schoot...

krisrox | 06 feb 2008 - 16:33 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox:
Mooi!!
Net op tijd dus.
Net op 440,5 longs eruit, wacht even af.

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 16:46 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:

short op 441?

ahli | 06 feb 2008 - 16:59 | Reageer op ahli


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Short op 441 (fibo 38,2% herstel van daling 457 ->431)

vr.gr.....c.

cadesc | 06 feb 2008 - 17:00 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
ai gaat mis?

ahli | 06 feb 2008 - 17:07 | Reageer op ahli


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc:
Short eruit op 441,4
Overnight met (langere) longs

vr.gr.....c.


cadesc | 06 feb 2008 - 17:16 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
@allen,

ik zit nog steeds long sinds draai van gisteren.
Helemaal eens met visie Cadesc, voor korte termijn,
langer weg hou ik rekening met doorzakken onder 400 afhankelijk van zwaarte
recessie VS

Markus | 06 feb 2008 - 17:20 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc: Nou, dat was dan precies de verkeerde kant op.
Verwachte opening 435-436.
Pacito

Pacito | 06 feb 2008 - 22:59 | Reageer op Pacito


re: Buy the dips…waarom? II
@ cadesc: jongens, jongens, jongens,... wat interesseert ons dat nou al die
volkomen futiele longs shorts, longs, shorts..... hebben jullie niet wat
beters te doen?
En jullie denken zo geld te verdienen?
Bovendien vind ik dit totaal misplaats onder een bijdrage van de
gerespecteerde Edward Loef.

ago_ego | 07 feb 2008 - 07:22 | Reageer op ago_ego


re: Buy the dips…waarom? II
@ago_ego:

dit is net uiterst interessant,
vanmorgen toch maar short?

ahli | 07 feb 2008 - 09:06 | Reageer op ahli


re: Buy the dips…waarom? II
@ago_ego:
Dat interesseert u blijkbaar niet. Dat mag.
Ik lees de honderden berichten over XEM en OPA weer niet.
Ook dat mag, ondanks dat dat hier bijna vloeken in de kerk is.

Maar ..... u heeft gelijk.
Het gaat uiteindelijk maar over steeds 2, 4, 6, 8, 10 punten naar boven of
naar onderen.
Met opties werkt dat soms aardig en ik kan er per saldo goed van eten.
Maar ..... ik zal u er niet langer mee lastig vallen.

vr.gr.....c.

ps ..... long op 438 ;-)

cadesc | 07 feb 2008 - 09:19 | Reageer op cadesc


re: Buy the dips…waarom? II
ago_ego schreef: jongens, jongens, jongens,... wat interesseert ons
dat nou

kom op zeg, gaan we mensen wegsturen omdat het jou niet interreseert ?

Bovendien vind ik dit totaal misplaats onder een bijdrage van de
gerespecteerde Edward Loef.

Lijkt me juist prima op zijn plaats hier..

Wim Heitinga | 07 feb 2008 - 09:42 | Reageer op Wim Heitinga


re: Buy the dips…waarom? II
@Wim Heitinga:
volledig met je eens Wim,
bovendien zou het jammer zijn als er niet 1 plek is voor deze handel.
Het leuke is dat je dan kan zien hoe verschillende mensen vanuit
verschillende visies werken.

Markus | 07 feb 2008 - 09:55 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@cadesc:
Longs eruit op 438, draai naar short

Markus | 07 feb 2008 - 09:56 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@cadesc:

straks spike up na renteverlaging in Engeland en belofte tot...
in Europa?
Long op 436

ahli | 07 feb 2008 - 09:57 | Reageer op ahli


re: Buy the dips…waarom? II
@ahli:
out 438

ahli | 07 feb 2008 - 10:12 | Reageer op ahli


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus:
short closed op 435, even afwachten

Markus | 07 feb 2008 - 11:06 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus:

Vanochtend mijn shorts veel te vroeg gesloten, op het verkeerde been door
de onverwacht sterke opening.

Ga bij een terugtest op 434-435 beginnen met langetermijn longs.

krisrox | 07 feb 2008 - 11:31 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox:

opnioeuw short op 436

Markus | 07 feb 2008 - 12:00 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus: .
ik hou nog steeds rekening met scenario van Loef, sluiten gap 427, wel even
goed op de bal letten

Markus | 07 feb 2008 - 12:01 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus:

Ben inmiddels rustig longs aan het inslaan. De Dow is gisteren precies op
12.200 gesloten - steunniveau, verwacht opleving.

Als we teruggaan naar 430/427, verdubbel ik. Als we doorstoten naar 440,
verkoop ik de helft.

krisrox | 07 feb 2008 - 13:40 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@cadesc:

Hoe ist, ons svp wel "lastig vallen"
heb je de longs er uit?

Markus | 07 feb 2008 - 13:56 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus: close short op 432, even afwachten
Markus | 07 feb 2008 - 15:00 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus: long op 431
Markus | 07 feb 2008 - 15:21 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus: eruit op 434, VS gap closed
Markus | 07 feb 2008 - 15:28 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Markus: idem dito hier...
krisrox | 07 feb 2008 - 15:30 | Reageer op krisrox


re: Buy the dips…waarom? II
@krisrox: weer short op 432
Markus | 07 feb 2008 - 15:41 | Reageer op Markus


re: Buy the dips…waarom? II
@Cadesc

Je zal toch blijven posten hoop ik, ik denk dat we al heel wat kunnen
bijleren hebben hier, toch niet wegblijven om één negatieve reactie ??

ahli | 07 feb 2008 - 18:30 | Reageer op ahli







recente bijdragen van Edward Loef
>AEX: kans op flinke daling
>AEX: vergelijking met 2004 II
>AEX: vergelijking met 2004
>AEX: risico op een sell-off
>AEX: gat opvullen
>AEX: technisch herstel
>AEX: dalingsgolf
>AEX: koesteren van kapitaal
>AEX: op zijn best zijwaarts
>AEX: verkoophaast neemt toe